Over het diner

De Nederlandse familie bedrijven hebben de laatste jaren te maken met een toenemende aandacht zowel in de media als vanuit de politiek, universiteiten en de advieswereld. De belangrijkste aanleiding van de verhoogde aandacht is doordat de familiebedrijven in staat bleken beter bestand te zijn tegen de economische tegenvallers waarmee wij in de crisistijd te maken hebben gehad. Hierdoor ontstond er waardering voor deze bedrijven. De vraag deed zich voor wat de kenmerken waren van deze ondernemingen waardoor zij “crisisbestendig” zijn. Vele onderzoeken zijn hierop gericht geweest. Met name werd gekeken naar het bestuur, de financiering, eigendom, de lange termijn aanpak en strategie. Ook richtte de aandacht zich op de familiewaarden, openheid van de familie bedrijven en cultuur.

Familiebedrijven vormen de hoeksteen van de Nederlandse economie

De belangrijkste conclusie zijn dat familiebedrijven een lange termijn gerichtheid hebben, een stabielere financiering en meer kijken naar continuïteit op lange termijn dan korte termijn aandeelhouders rendementen. Allemaal vaste gegevens.

Toch bleek het moeilijk om de kracht van de familiebedrijven te formuleren en precies vast te leggen wat betreft de minder meetbare zaken zoals de cultuur, familiewaarden en dergelijke . Een goede samenvatting is wellicht te vinden in een rapport van JP Morgan Private Bank waarin gesteld wordt dat er aan succesvolle familiebedrijven drie principes ten grondslag liggen . Het eerste is een verbondenheid met een gezamenlijke identiteit, het tweede is verantwoordelijkheid voor continuïteit en het derde is respect voor alle betrokkenen. Mooie begrippen die een vastlegging zijn van de waarden en cultuur bij familiebedrijven. Maar vast staat dat de populariteit en waardering van familieondernemingen is toegenomen daar waar in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw familiebedrijven nog als saai en ouderwets beschouwd werden. De Nederlandse familiebedrijven zijn goed voor 40 a 50 % van het bruto nationaal product en vormen de hoeksteen van de Nederlandse economie .

Het initiatief voor het familiebedrijvendiner is gestart in 2008. Bij de aanvang was het thema “familiebedrijven” niet zo bekend als nu. In de loop der jaren is de aandacht voor het familiebedrijf sterk toegenomen, in eerste instantie doordat zij succesvol de crises leken door te zijn gekomen, later ook vanwege de succesvolle groei van deze bedrijven. De omvang van de diners is in de laatste jaren eveneens gegroeid. Maar ook de diversiteit is toegenomen. Deelnemers aan het diner variëren van grote multinationale tot de kleinere familiebedrijven. Aan tafel zaten vaak meerdere generaties, toezichthouders van familiebedrijven of externe directieleden. Als vaste locatie is de laatste jaren gekozen voor de Hooge Vuursche

De thema’s die tijdens de familiebedrijvendiners ter sprake komen zijn thema’s die hoog op de agenda van familiebedrijven staan. In de loop der jaren zijn diverse thema’s aan de orde geweest zoals opvolging in het familiebedrijf, samenwerken familiebedrijven, Governance, toezicht. Wij hebben veel discussie gehad over de  spanningsvelden die in het familiebedrijf zich voor doen op het onderwerp toezicht en ondernemerschap.

De kracht van de avond is het contact tussen de deelnemers. Er zijn op de organisatoren na geen externe deelnemers. Alleen de betrokken familiebedrijven die over hun eigen en persoonlijke problematiek kunnen spreken met elkaar. Hiervoor wordt alle gelegenheid geboden. Vertrouwelijkheid op deze avonden staat hoog in het vaandel. Er zijn geen vastleggingen van de bijeenkomst of uitwisseling van de deelnemerslijst.

Praktische informatie

Datum:
Dinsdag 19 April 2023, vanaf 18.30 uur

Locatie:
Buitenplaats Amerongen
Restaurant Bentinck
Drostestraat 20
3958 BK Amerongen
E: info@kasteelamerongen.nl

Kasteel Amerongen is een kasteel in de uiterwaarden van de Nederrijn in de buurt van het Utrechtse dorp Amerongen.

 

‘Het jaarlijks terugkerend diner voor familiebedrijven biedt een verscheidenheid aan familiebedrijven van mooie Nederlandse niche bedrijven tot grote internationaal opererende familiebedrijven.

De sprekers geven elk jaar goede inzichten in de problematiek die op dat moment actueel is bij de familiebedrijven zoals; internationalisatie, toezicht of opvolging.

Tijdens de discussies aan de tafels heerst een open sfeer en komen de persoonlijk thema’s  aan de orde die er echt toe doen in het familiebedrijf.

Een aanrader’
Koen de Heus, Directie Koninklijke De Heus .

 

‘Een van de leukste diners die ik heb meegemaakt in de afgelopen jaren, het thema spreekt mij erg aan.’
Jan Bun, CEO Bun Holding