Ons executive diner voor familiebedrijven
  • Woensdag 6 november 2019
  • Patricia Surendonk (CEO, Burg Group) Arian Buurman (Toezichthouder bij Detailresult Groep en Mediahuis)
  • Kasteel de Hooge Vuursche, Baarn
  • Vanaf 18.30 uur
Familiebedrijf actief in het buitenland scoort beter2019-07-12T11:10:46+00:00

Familiebedrijf actief in het buitenland scoort beter

Hans Marsen
Amsterdam

Familiebedrijven hebben een verkeerd beeld van expansie over de grens. Anders dan vaak wordt gedacht, nemen de risico’s af door spreiding van de afzetgebieden. Die conclusie trekt adviesbureau BoerCroon uit eigen onderzoek.
Internationaal actieve ondernemers hebben in de crisis beter gedraaid dan collega’s die op de thuismarkt vertrouwen. Zij boeken in 2012 een brutomarge (ebitda) van 7,9% op de omzet. Familiebedrijven die zich beperken tot eigen land, bleven steken bij 4,8%.
‘Het onderzoek bevestigt het beeld dat internationaal werkzame familieondernemingen zich sneller herstellen van de crisis dan de overige bedrijven’, zegt Maarten Vijverberg, partner bij BoerCroon. De ‘internationals’ zijn in de moeilijke periode ook actiever gebleven met fusies en overnames. Ze profiteren nu van het gunstigere internationale klimaat, waar Nederland nog bij achterblijft.
Tot de best presterende ondernemingen behoort baggeraar Van Oord met een marge op de omzet van 16%. De absolute uitschieter is Koepon, het melkvee- en fokkerijbedrijf van Wijnand Pon, erfgenaam van autobedrijf Pon Holdings. Bij Koepon beliep de ebitda maar liefst 62% van de omzet. Ook Heinkeken, dat vanwege de zeggenschap van familie meetelt in de lijst, scoort hoog.
Bezien over de hele linie zijn de marges van familiebedrijven in drie jaar wel gedaald. De onderlinge verschillen zijn echter groot. Ondernemers in de agri- en food-sector zitten ruim boven het gemiddelde. Nadere analyse wijst uit dat juist deze groep sterk internationaal is geori├źnteerd. Daartoe behoren zaadveredelaars als Rijk Zwaan en Bejo Zaden. Zij presteren beter dan detaillisten die op de nationale markt last hebben van het geslonken consumentenvertrouwen.
‘Veel familieondernemers hikken aan tegen internationalisering uit vrees voor een debacle. Dit onderzoekt bewijst het tegendeel. Met klanten over de grens worden risico’s gespreid. Dat vertaalt zich in een hogere winstgevendheid.’ Maar internationalisering mag geen vlucht zijn. ‘Dat zou een grote valkuil zijn.’ zegt Vijverberg. ‘Bedrijven moeten eerst hun positie in eigen land op orde hebben alvorens de grens over te gaan.’

15 april 2014 ┬ę Het Financieele Dagblad. Klik hier voor de pdf.

Praktische informatie

Datum:
Woensdag 6 November 2019, vanaf 18.30 uur

Locatie:
De Hooge Vuursche
Hilversumsestraatweg 14
3744 KC Baarn
E: info@hoogevuursche.nl

De Hooge Vuursche is een vroeg-20ste-eeuws kasteelachtig buitenhuis in de gemeente Baarn.